Saturday, August 22, 2009

1st ramadhan.

Hari pertama Ramadhan..hari Sabtu..
mesti ada perancangan...pagi buat apa, petang..malam? buat kerja X hasil kena capai at least XX%..dan sebagainya..rancang-rancang..hidup peru perancangan
sama macam dalam ramadhan juga..rancanglah!...kena rancang sume ni...mesti mesti!! takde perancangan..tak gerak lah kita ni..tak menuju ke matlamat kita tu. sebab tu dalam apa-apa perancangan, what comes first--> AIM.GOAL.MATLAMAT. then baru organisasi bawah2.aktiviti bawah2 utk mencapai AIM.

Persediaan Ramadhan.

Sejauh mana jiwa kita disediakan, sejauh itu kita akan perform. Adakah semua receptors2 kebaikan pada jiwa kita telah activated dan hypersensitive dalam rangka mencari tali Allah? Ataupun receptor2 tersebut dah clogged up dengan lambakan amal-amal lagha, maksiat dan tiada benefit pada jiwa muslim kita sehingga jiwa kita bersikap antagonist pada amal2 kebaikan? Jika clogged up, sama2 kita nilai apakah perkara2 yang clog the system. A quick tip dari Nabi SAW : Mintalah fatwa hati, amal2 yang baik adalah yang beri ketenangan pada hati, amal2 buruk pula akan menggetarkan hati..(au kama qaal) Tiada cara yang lebih baik melainkan kita sendiri nilai dengan hati dan perasaan samada cara hidup kita selama ini akan membantu kita menjadi Pemudi Ramadhan ataupun kita menjadi orang yang dicelakakan Allah! Celakalah orang yang bila habis Ramadhan, dia tidak mendapat pengampunan dari Allah. (Mafhum Hadith)


bagaimana mengurus kelemahan itu yang akan dipersoalkan Allah nanti...

Kata Nabi SAW: ‘Setiap anak Adam itu melakukan kesalahan, dan sebaik2 org yang melakukan kesalahan adalah orang yang bertaubat’.

No comments: