Monday, April 27, 2009

berkira betul!

Bismillahirrahmanirrahim..banyak rasa nak taip kali ini.

Yang pertama.

Bulan ini bulan yg bz .. sy pasti setiap orang mempunyai tahap kebiziannye tersendiri.. assignments, tests, group presentations, conference presentations, workshops, debate, field trip,study, coming EXAM etc etc etc... memang semua org bz.. memang semua org akan claim tak cukup masa. dan pasti semua org akan melalui fasa stress! stress bila tak faham nk buat assignment. stress bila satu masalah ni tak setel..tak boleh nak proceed..betapa pentingnya nilai 'FAHAM' dalam melakukan sesuatu. kalau tak FAHAM, akan tidak tahu utk buat dan kalau buat juga, risiko untuk salah buat sangatlah tinggi. ada maksud tersirat di situ.
1. kena FAHAM baru boleh buat.
analoginya begini..Kalau anda ingin berniaga, perlu kenal produk baru boleh menjual.

Yang kedua.

Sy membaca surahAt-tatfif.
Ayat 1-6.

Celakalah bg org2 yg curang dalam menakar dan menimbang! Iaitu org2 yg apabila menerima takaran dari org lain, mereka minta dicukupkan, dan apabila mereka menakar atau menimbang untuk org lain, mereka mengurangi. Tidakkah mereka itu mengira, bahawa sesungguhnya mereka akan dibangkitkan, pd suatu hari yg besar, iaitu pd hari ketika semua org bangkit menghadap Tuhan seluruh alam.

Kewujudan orang-orang begini di dunia yg fana' (sementara) ini memang tidak dapat disangkal. Siapa yg tak pernah jumpa orang begini? kalau tak jumpa betul-betul, pasti ada dalam tv kisah-kisah org begini?
Bagaimanakah sebenarnya orang-orang yg sebegini..BERKIRA dgn sesuatu yg ingin diberikan dan juga BERKIRA dalam segala yg diterima in other words SANGAT MENUNTUK HAK.
berkira sungguh..sebab takut sesuatu yg akan diberikan itu akan merugikan dirinya.
dan berkira juga..sebab takut tak dapat terima semua hak-hak yg kononnya dipercayai miliknya. lupakah dia semuanya..semua..termasuk dirinya adalah milik Allah?
Semoga penulis dan pembaca tidak menjadi golongan sebegini.

Yang ketiga.

Tentang duit. setelah 3 bulan tidak bertemu dgn En. JPA..akhirnya 25hb yg lalu..En. Jpa telah muncul dalam akaun bank-ku. Maka, penuhlah status-status YM org2 tertentu dgn kata2 'terima kasih JpA, sayang Jpa..dan macam2 lagi'. setelah penulis membaca status2 sedemikian, penulis tertanya-tanya..mengapakah sebelum ini tiada kebanjiran status2 sedemikian? rupa-rupanya..ada kelainan dalam amount duit bulanan tersebut yg membuatkan beberapa mulut tersenyum lebar, beberapa mata terbuka segar..ibarat baru disiram sebaldi air sejuk.
Dengan kehadiran gaji 3 bulan sekali + duit buku, sy telah me'reward'kan diri sendiri dgn membeli si Lami'a, si aswat, dan si lyn.

Dari Abu Said al-Khudri r.a katanya: "Rasulullah saw itu apabila mengenakan pakaian baru maka beliau memberikan nama dgn nama yg dikhususkan untuknya, baikpun berupa serban, jubah ataupun selendang..." (dari buku Riyadhus Salihin-Taman orang-orang Soleh)

Dengan pembelian-pembelian ini, seorang ukhti dgn spontannya berkata kpd sy 'huish duniawi sungguh!'
terima kasih atas teguran. Penulis berjanji akan berwaspada dalam pembelian.
Dalam duit itu sendiri ada haknya.
Duit sponsor-duit rakyat. Semua pelajar-pelajar tajaan pasti akan diingatkan oleh wakil penaja tentang tanggungjawab dan hak yang ada pada duit tersebut.
Dan dalam duit itu sendiri ada tanggungjawab pada si penggunanya. ke arah manakah harta itu akan dibelanjakan?

Wahai orang-orang yg beriman! Infaqkanlah sebahagian dari rezeki yg telah Kami berikan kepadamu sebelum datang hari ketika tidak ada lagi jual beli, tidak ada lagi persahabatan dan tidak ada lagi syafaat.Orang-orang kafir itulah orang yg zalim. [2: 254]

If u said u believe..............

Yang keempat.

Ahad 3 May ni ada Baba Ali dtg.. nak pergi..tapi ada kursus 2-3 May ni. So, tak boleh nak pergi.

.

Yang kelima.

Saya menunggu2 satu program di Melbourne uni ini, harap-harap dapat pergi.
In the 11th century, almost a thousand years ago, hordes of Christians warriors bearing a red cross stormed into Syria. They journeyed from all parts of Europe, pillaging and slaughtering innocent Muslims along their way. They captured Jerusalem in 1099 leaving no mosque to pray in, nor any Muslim alive. After a hundred years, with the help of Allah, the Muslims struck back...
These were The Crusades.

Topics include:

* Background to the Crusades
* How Jerusalem was lost by the Muslims after centuries of rule
* How great heroes and leaders were raised who fought back for the honour of Islam
* How key battles were fought including 'Hattin', Salahudeens finest and most glorious victory with 3D animation
* Strategies and weaponry of the Muslims and Christians. What made the Muslim and Christian knights different.
* The impact of the Crusades on the Christians and the Muslims
* Lessons we can learn and apply today


last but not least, exam timetable dah keluar. Tahun ini sy habis exam lewat..tidak seperti tahun2 sebelumnya. Dengan itu, tidak jadi lah sy utk pulang ke Malaysia winter ini.
sekian buat masa ini.

4 comments:

insan biasa said...

assalamualaikum..

artikel yg nice..
masuk debate ke cik biskut marie?
harap cik biskut marie dapat berkongsi ilmu yg ada dlm blog ni

syukran.jazakallah

About Me said...

si aswad tu stoking ke?

hehe

biskut marie said...

mun kata aswad tu warna hitam..so mestilah something yg berwarna hitam nee.. stoking tu biru..hehe.
(biru pe mar lam arab?)

About Me said...

biru zarqo' or azro' depends on laki ke pempuan..agak2 stoking tu laki ke pempuan..hehe