Sunday, June 21, 2009

Hadis keluar berjalan.

Alhamdulilaahi ladzii ahyaanaa ba'da ma amaatanaa wa ilaihi nusyuur..

Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami kembali setelah dimatikan-Nya untuk sementara waktu,dan kepada-Nya kami akan kembali...

Bangun dari mati sementara...baca doa..ambil wudu' dan solat. Selesai membaca al-matsurat, bersalam berpelukan sesama ahlul bait, aktiviti wajib setiap pagi, membaca beberapa hadis dari Kitab Riyadus Salihin..dan hadis di bawah ini hadis yg dibaca pagi td. Oh terkena tepat di hidungku..mengapa? kerana tidaklah yg mendengar itu lebih dekat dr yg berkata.

Dari Ibnu Umar r.a katanya: "Rasulullah saw bersabda: "Andaikata para manusia itu mengetahui bencana-bencana keduniaan dan keakhiratan dengan sebab bepergian sendirian sebagaimana yg dapat sy ketahui, niscayalah tidak akan ada seorang pengendara yg pergi di waktu malam sendirian saja." (Riwayat Bukhari)

Dari Amr bin Syuaib dr ayahnya dari nenek lelakinya katanya: "Rasulullah saw bersabda: "Seseorang yg berkendaraan sendirian - maksudnya pergi seorang diri tanpa kawan, adalah seperti cara perginya syaitan, dua org yg berkendaraan yakni pergi berduaan, adalah spt cara perginya dua syaitan, sedang tiga org yg sama-sama bepergian adalah sepasukan dalam perjalanan yg dapat bantu-membantu dan ini adalah baik serta tidak spt cara perginya syaitan."
Diriwayatkan oleh Imam-iman Abu Dawud, Termidzi dan Nasa'i dgn isnad-isnad sahih.

Dari Bab 167 Riyadus Salihin.

Semalam, baru shj aku keluar berkenderaan tram malam-malam. Motif keluar? saja-saja.... eh takdelah..nak beli barang kat kedai..(eleh mcm takbleh beli esok siang). so..alasannya.mmg honestly,nak menghirup udara malam2..atau dgn kata mudahnya..memang nak keluar jalan! sebab? sebab saya nak keluar..dan sy nak keluar sorang2.

No comments: