Tuesday, November 20, 2007

Fastaqim kama umirta

Rasa macam tak mampu nak tulis everything about jaulah adelaide. Dhiya' tulis la... you must have lots to say =) . Anyway, sy just nak tulis ttg pengisian Kak Muri malam tu. Yang best. Hari tu mase di rose garden nak cakap pasal ni, tapi tak tercakap pulak.. cakap pasal bende lain pulak... hihi.

---

Alhamdulillah.. alhamdulillah ala kulli hal.
First, Allah bagi kita nikmat dilahirkan dalam Islam, then dapat nikmat merasai manisnya iman.. kalau kita tengok, ramai disekeliling kita yang tak dapat merasa nikmatnya berada dalam keimanan... Ya ALLAH.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah... takkan pernah rasa cukup utk mengucapkan Alhamdulillah.. nikmat-Mu tak terkira.. Alhamdulillah aku merasai manisnya iman!

Walaupun begitu.. kita kena ingat bahawa hidayah ini tidak kekal. Jaga betul-betul hidayah ini! taknak sampai kita tak rasa apa-apa pun bila hidup tanpa hidayah! nau'zubillan min zalik. When we realize about this fact, when we know that hidayah tak kekal, kita kena lah cari sebab musabab utk Allah bagi hidayah kat kita.. jaga amalan.. cari hidayah tu! it's everywhere around you, really.

Dan dalam menjaga amalan, itulah pentingnya istiqamah.. means, kita tetap dalam ketaatan dan menjauhi larangan-Nya.

Istiqamah bukan benda yang senang. Ayat 'Fastaqim kama umirta' (11:112) adalah ayat yang membuatkan rambut Rasulullah beruban! betapa Rasulullah faham yang sememangnya untuk istiqamah adalah satu perkara yang amat-amat berat...

This is where perseverance attitude comes in. Kita kena ada this attitude. We persevere dalam mengharungi segala cabaran kehidupan.. persevere dengan apa-apa yang berlaku supaya kita dapat istiqamah! Mujahadah, zatiyah (jati diri) yang kuat..

MUJAHADAH!!!

when we have problems, trials n tribulations, kita cari penyelesaian, tanya iman dan akal! bukan tanya pada hawa dan nafsu yang sering menipu.. kita ada iman, kita ada akal, kita ada neraca dari ALLAH! persevere... lawan diri dari menggunakan neraca hawa n nafsu..

Kita semua insyaALLAH telah melalui marhalah (peringkat) taaruf. Kita dah kenal Islam.. dari awal tahun ni kita didedahkan dengan pelbagai pembentangan...kita sedar ttg macam-macam...we've gone through a lot, together...Kita dah lalui peringkat taaruf ini, dan sekarang kita serahkan diri untuk ditarbiyah.. ditarbiyah hingga menjadi sibghah (celupan) Allah...(2:138)

tarbiyah ini tiada noktahnya.. sampai kita mati kita ditarbiyah.. kalau tak formally, dengan benda seharian-seharian yg berlaku pada kita.. macam kak ir cakap masa di rose garden hari tu.. Allah treats us case by case.. how sweet! Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. bila kita dapat ujian, it's becoz He wants us to be better.. it's up to us to take the lessons or not.. it's up to us to be the better person or not.. again, MUJAHADAH! mujahadah untuk menjadi sibghah ALLAH.. yes, each and everyone of us...we have the role model, we have the guide.. hanya tinggal MUJAHADAH!

Islam tu dinamik. Islam tu membawa kebaikan. Kita sebagai seorang yang mengaku ISLAM nak taknak kenalah bawa sifat ni sebab inilah fitrahnya Islam. Kita menjadi seorang yang membawa kebaikan kepada orang lain.. amal apakah yang paling afdhal? amalan yang bermanfaat pada orang lain.. InsyaAllah kalau kita benar-benar menghayati peranan kita sebagai seorang muslim, automatically kita akan terpanggil untuk membawa kebaikan kepada orang lain..

Oh, indahnya Islam dan Iman..

Lastly... kita sentuh balik point yang hidayah ni bukan suatu yang kekal.. bila-bila je Allah boleh tarik balik nikmat-nikmat ini... kita kena sentiasa berdoa pada-Nya.. sentiasa berdoa! sentiasa berdoa supaya diri kita sentiaaaasaaa menjadi penolong-penolong agama Allah. Ansarullah! Sentiasa berdoa supaya kita tergolong dalam Ansarullah (61:14).. doala sentiasa mendapat hidayah-Nya.. doalah sentiasa istiqamah.. doalah sentiasa mendapat kekuatan untuk mujahadah!!!

dan ingat balik kenapa kita buat semua ni... semuanya jika kita lakukan, adalah utk kebaikan kita juga.. kerana Allah tahu kita semua amat amat amat inginkan redha-Nya.. dan amat amat amat takut akan neraka-Nya.. dan amat amat amat mahukan syurga-Nya!

Ya Allah.. bantulah kami semua.. tetapkan kami diatas jalan ini.. beri kami kekuatan dari Mu.. kekalkan kami sebagai penolong-penolong agama-Mu!

----

Maaf diatas ketidak-best-an sy mengupas dan merefleks kembali.. sy hanya merujuk nota yg macam cakar ayam dan banyak dr apa yg sy rasa sendri... tolong tambah wahai Al-Insyirah sekalian... dan yang mana-mana rasa cam perlu diedit, silalah beritahu...

semoga kita semua mendapat manfaat..

p/s: kak ir, mana handouts? hehehe

2 comments:

HbO said...

"Ya Allah.. bantulah kami semua.. tetapkan kami diatas jalan ini.. beri kami kekuatan dari Mu.. kekalkan kami sebagai penolong-penolong agama-Mu!" -AMIN...




Hidayah
Album : Di Kala Hati Bercahaya
Munsyid : Nahwan Nur
http://liriknasyid.com



Gema tasbih berbunyi sayup kedengaran
zikir dan tahmid menghiasi alam
alunannya yang merdu memuji Ilahi
damai di hati...

Dan sayup terdengar suara azan
memecah sunyi di subuh hari
mengalun merdu suara rindu
menusuk kalbu terasa sayu

Dengarlah adikku dengarlah temanku
dengarlah kakakku dengarlah abangku
dengarlah adikku dengarlah temanku
dengarlah saudara dengarlah semua

Hidayah Allah adakah terasa
kalau masih belum carilah segera
di mana-mana ia pasti ada
cuma diri kita mungkin menolaknya

Terdengar suara merdu
gema bak buluh perindu
memecah sunyi nan syahdu
menusuk terasa sayu

Lagu: Mohd Qhalid Abd Hafiz
Lirik: MOhd Qhalid Abd Hafiz
Solo: Nasation Abdullah

Unknown said...
This comment has been removed by the author.