Saturday, July 26, 2008

Hadis logam.

Hadis rumah di pg hari,

Hazrat Abu Hurairah r.a relates that the Holy Prophet saw said :

" People are like mines of gold and silver. Those of them who are best before Islam are best in Islam, IF they have religious knowledge and understanding; and the spirits are like gathering armies, among these who are similar in qualities, they get mixed up with each other and those who are not, they drift away from each other." (Bukhari and Muslim)


Hadis ni biasa dengar kan, orang kata hadis logam. Tapi jarang dgr hadis yg penuh. Nak sentuh part ' the spirits are like gathering armies..'
Maksudnya, ruh2 adalah ibarat tentera yg berkumpul, ruh baik berkumpul dgn ruh yg baik, begitu uga sebaliknya.


Dari penerangan Imam Ibnu Abdissalam,

"Hal itu yakni kenal atau tidak kenal, maksudnya adalah mengenai keadaan sifat. Ertinya andaikata anda mengetahui seseorang yang berlainan sifatnya dengan anda, misalnya anda seorang yang berbakti kepada Allah dan yang dikenal itu orang yang tidak berbakti atau mengaku ketiadaan Allah, sekalipun kenal orangnya, tetapi tidak saling kenal-mengenal jiwa, ruh ataupun faham yang dianutnya. Maksudnya, hanya kenal pd nama tp tidak serasi pd jiwa.

Sebaliknya jika orang itu sama dengan anda perihal keadaan sifatnya, sama-sama berbaktinya kepada Allah, sama-sama membenci kepada kemungkaran dan kemaksiatan, maka selain kenal orangnya, juga sesuai jiwanya, sesuai ruhnya dan sefahaman dgnnya. Maksudnya, dia kenal org ini dan serasi jiwanya.

Inilah yg dimaksudkan dgn ruh baik berkumpul dgn ruh yg baik.

Oleh sebab itu dalam sebuah Hadis lain disebutkan bahawa seseorang yang merasa jiwanya itu masih lari atau enggan mengikuti ajakan orang yang mulia, hendaklah segera mencari sebab-sebabnya, sekalipun ia sudah mengaku sebagai muslim. Selanjutnya setelah penyakitnya (penyakit hati) ditemukan, hendaklah secepatnya diubati dan dibuang apa yang menyebabkan ia sakit sedemikian. Cara inilah yang sebaik-baiknya untuk menyelamatkan diri dari sifat yang buruk, sehingga ruhnya dan jiwanya dapat saling berkenalan dengan golongan orang-orang yang baik pula ruh dan jiwa.

Ringkasnya, kalau jiwa rasa degil, enggan, memberontak, dengan ajakan golongan2 org yg baik tingkahlakunya,cepat2lah cari sebab2nya. Cepat2 juga buang sebab tu. Kadang2 manusia ini ego!

Hati itu umpama gelas. Andai ingin mengisinya dgn air yg bersih, permukaan gelas itu perlu bersih dr sebarang kekotoran. Mana mungkin dpt minum air yg bersih dr cawan yg kotor?

"Dan sesungguhnya Kami telah menjelaskan berulang2 kepada manusia dlm Al-Quran ini dengan bermacam2 perumpamaan. Tetapi manusia adalah memang yg paling banyak MEMBANTAH."

" Dan siapakah yg lebih zalim daripada org yg telah diperingatkan dgn ayat2 Tuhannya lalu dia berpaling darinya dan melupakan apa yg dikerjakan oleh kedua tangannya?"

[Al-Kahfi: 54 & 57]

No comments: