Wednesday, July 23, 2008

Perumpamaan dalam Al-Quran

In the Name of Allah, the Most Gracious the Most Merciful.

Jam 5 ptg, aku tiba di rumah.. 'Assalamualaikum..' eh, tiada org rupanya di rumah..
ke manakah mereka semua ini? soalnya hati.
Bergegas mengambil wudu' untuk menunaikan Asar.. mujur kuliah dihabiskan awal 15 minit hari ini..tidaklah aku perlu solat di Uni.
Tika waktu menunggu magrib, ku ambil kitabullah dan membaca kalam2 Allah yg tidak jemu dibaca dan dibaca sedari kecil. Kalau dulu, ku tidak endah akan maksudnya, tp kini membacanya ibarat membaca novel cerita2. Macaaammm2 ada.

Mata dan hati, terbaca:


" Dan perumpamaan orang yg menginfakkan hartanya untuk mencari redha Allah dan untuk memperteguh jiwa mereka, seperti sebuah kebun yg terletak di dataran tinggi yg disiram oleh hujan lebat, maka kebun itu menghasilkan buah-buahan 2 kali lipat. Jika hujan lebat tidak menyiraminya, maka embun pun memadai. Allah Maha Melihat apa yg kamu kerjakan. "


" Adakah salah seorang di antara kamu yg ingin memiliki kebun kurma dan anggur yg mengalir di bawahnya sungai2, di sana dia memiliki segala macam buah2an, kemudian datanglah masa tuanya sedang dia masih memiliki keturunan yg masih kecil2. Lalu kebun itu ditiup angin keras yg mengandung api, sehingga terbakar. Demikianlah Allah menerangkan ayat2nya kpdmu agar kamu memikirkannya. " (Inilah perumpamaan org yg menginfakkan hartanya kerana riya', membangga2kan pemberiannya kpd org lain dan menyakiti hati org yg diberi.)

[Al-Baqarah: 265-266]



Lalu aku teringat akan 2 perumpamaan lain;


" Tidakkah kamu memperhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yg baik spt pohon yg baik, akarnya kuat dan cabangnya menjulang ke langit, pohon itu menghasilkan buahnya pd setiap waktu dgn seizin Tuhannya. Dan Allah membuat perumpamaan itu utk manusia agar selalu ingat. "

" Dan perumpaan kalimat yg buruk spt pohon yg buruk, yg telah dicabut akar2nya dari permukaan bumi; tidak dapat tetap tegak sedikit pun."

[Ibrahim: 24-26]



Sebut2 pasal pokok2 ni, terlintas lg di hati dan mindaku tentang 1 ayat;

" ... Kamu melihat mereka rukuk dan sujud mencari kurniaan Allah dan keredhaanNya. Pada wajah mereka tampak tanda2 bekas sujud. Demikianlah sifat2 mereka yg diungkapkan dalam Taurat dan Injil iaitu, seperti benih yg mengeluarkan tunasnya, kemudian tunas itu semakin kuat, lalu menjadi besar dan tegak lurus di atas batangnya; tanaman itu menyenangkan hati penanam2nya kerana Allah hendak menjengkelkan hati org2 kafir dgn kekuatan org2 mukmin. Allah menjanjikan kpd org2 yg beriman dan mengerjakan kebajikan di antara mereka, ampunan dan pahala yg besar. "

[ Al-Fath: 29]


Sebenarnya, terlintas lagi 1 ayat.. tapi tak ingat ayat mana. =(
Ayat yg maksud lebih kurang Allah turunkan hujan kpd semua pokok, tetapi antara pokok2 itu ada yg tumbuh segar ada yg tak..
Isi tersiratnya ialah sama macam kita, diberikan AlQuran dan ilmu, tapi mengapa sebahagian yg lain lebih baik dari sebahagian yg lain? Maka marilah kita menjadi sebahagian yg lebih baik itu.

Minta sesiapa yg ingat, taipkan ayat tu eh. =)

1 comment:

Anonymous said...

"Dan Dialah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan maka Kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau. Kami keluarkan dari tanaman yang menghijau itu butir yang banyak; dan dari mayang korma mengurai tangkai-tangkai yang menjulai, dan kebun-kebun anggur, dan (Kami keluarkan pula) zaitun dan delima yang serupa dan yang tidak serupa. Perhatikanlah buahnya di waktu pohonnya berbuah dan (perhatikan pulalah) kematangannya. Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman."

[an-an'aam; 99]


"Dan sungguh, jika Kami mengirimkan angin (kepada tumbuh-tumbuhan) lalu mereka melihat (tumbuh-tumbuhan itu) menjadi kuning (kering), benar-benar tetaplah mereka sesudah itu menjadi orang yang ingkar."
[ar-ruum;51]