Monday, November 10, 2008

kittun fi Pelham




Bismillahirrahmanirrahim.

Di rumah, ada beberapa ekor kucing. Personally, sy bukanlah org yg sukerr sgt kucing. ada ke tak ke tak kisah. tp prefer tak ada. Anak2 kucing ni comel. Bila bermain dgn tikus tipu, dikejarnya tikus itu..terfikir sendiri, tidak penat2 kah kucing ini. bukanlah tikus itu akan memberi apa2 faedah kpdnya. yelah..masih kecil..masih baru lg hidup di dunia ini.. masih naif.. masih tidak tahu apa2 lagi. ditipu pun tidak tahu. ditipu dgn tikus mainan yg disangkanya boleh memberi manfaat.

Cuba beri pada si ibu, si ibu tidak kisah pun...tiadalah si ibu ini ingin mengejar2 tikus mainan itu sebagaimana anak2nya. Yelah..sudah bergelar si ibu.. sudah lama hidup di dunia ini. sudah dpt membezakan tikus benar dan tiruan. Betapa si ibu ini sedar tikus tu mainan cuma. tidak perlu utk bersusah payah pusing2 kejar tikus yg tidak dapat memberi apa2 manfaat pun akhirnya. heh betapa bijaknya si ibu kucing ini. tidak kan tertipu dgn tipu helah manusia.

Moga kita, bijak mengatur langkah, merancang kehidupan agar tidak tertipu, tidak terpedaya dgn permainan dunia.

hurm, hari itu, tgk movie Kun Fayakun, and indonesian movie... seribu kesyukuran kupanjatkan kpd Ilahi kerana aku tergolong dlm golongan2 yg dimurahkan rezeki, tidak pernah merasai kehidupan sebegitu. Rezeki murah. bila lapar, ke dapur, makan. kalau tak, ke lazzat, bismi, esteler..beli makanan. oh mewah sungguh. melebihi kecukupan. Alhamdulillah...tp ingat! akan ditanya kelak akan nikmat2 yg diberikan ini. oh!

At-Takasur: summa latus alun nayau maizin anin naim...
"Kemudian kamu benar2 akan ditanya pd hari itu ttg kenikmatan (di dunia).

No comments: