Monday, May 4, 2009

kawan oh kawan..

Bismillahirrahmanirrahim....

Wahai pemilik nyawaku..betapa lemah diriku ini..berat ujian dariMu..ku pasrahkan semua padamu...
Tuhan..baru ku sedar..indah nikmat sihat itu. tak pandai aku bersyukur. kini ku harapkan cintaMu..
Edcoustic: Muhasabah cinta

Setiap manusia pasti punya ujiannya tersendiri. Setiap insan itu unik di mata Allah. setiap insan itu pasti melalui tarbiyyah yg berbeza dari tuhan. kerna tuhan itu Maha Adil. Dia tidak akan menguji seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.

Masalah kawan-kawan...lumrah...
masalah housemate tak suka kakak datang rumah....masalah diboikot...masalah dipulau...lumrah
itu semua ujian...yg mana natijahnya adalah untuk mendewasakan kamu..
supaya..kamu sabar...lebih sabar..dan sabar lagi... Fasabrun jameel..
sabarlah adik... sabarlah kakak..sabarlah kawan-kawan..
Ujian adalah tarbiyyah dari Allah. Apakah kita kan sabar..ataupun sebaliknya?

betapa sesetengah insan..sangat struggle..dengan hadis; "Tidak beriman seseorang sehingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri." cukuplah diri sendiri menjadi penilai..apakah kita sudah benar-benar beriman?

Pernah ke...tiba-tiba memang sudah seakan natural, tengok orang je rasa menyampah. rasa tak sedap. tak suke. padahal dia tak buat apa-apa pun. yg awak nak tak suke kat dia tu kenapa? bajet cam bagus?
sendiri perlu usaha atasi masalah ni.
sendiri perlu cari ubat.
sendiri....perlu lapangkan dada...
Jangan ego! Lupa kah kerna egolah syaitan dicampak keluar syurga?

Ayuh! ubah diri..kalau pinggan sudah dicuci bersih...jangan biar di rak pinggan lama-lama..kelak ia akan berhabuk.. gilap gilap gilap sentiasa....
The only constant in life is CHANGE.


Dari Abu Hurairah ra berkata: Rasulullah saw bersabda. "Janganlah kalian saling dengki, jangan saling menipu, jangan saling membenci, jangan saling membelakangi, dan jangan kalian membeli sesuatu yg akan dibeli orang. Jadilah kamu sekalian hamba-hamba Allah yg bersaudara. Seorang muslim adalah saudara bg muslim yg lainnya, tidak layak untuk menzaliminya, berbohong kepadanya dan acuh kepadanya. Taqwa itu ada di sini (beliau sambil menunjuk dadanya tiga kali). Cukuplah kejahatan seseorang jika ia menghina saudara muslim lainnya. Haram bg seorang muslim dari muslim yg lainnya darahnya, hartanya dan harga dirinya." (HR Muslim)

No comments: