Monday, January 14, 2008

kesilapanku.....

Bismillahirrahmanirrahim....
In the name of Allah..the Most Gracious, the Most Merciful...

Pagi ni...seperti biasa, aku bangun sebelum subuh..bgun tuk solat tahajud,solat hajat dan solat sunat subuh seperti biasa. Alhamdulillah...alhamdulillah...sgt2 bertuah punyai environment yg sentiasa dapat mendorongku menambahkan amal2 ibadatku kepadaMu. Bila terasa malas nk buat amalan2 sunat ni...cth solat sunat b4 and after solat fardhu...mesti akan sentiasa dtg ingatan2 yg automatiknye menjelma dlm fikiran...macam pop-up reminder pula.. buat solat sunat ni in..jgn malas2..kata cintakan Allah, kata nak Allah cintakan kita, so..jgn malas2..buat ni..tak lama pun.. dan macam2 lagi..
Pasti teringat lagi kalau malas2 ni..kisah seorang ayah dan ibu yang keluar ke pasar. Kisahnya begini...Sebelum keluar rumah ke pasar, si ibu berpesan pada anak perempuannya untuk mengangkat kain di jemuran pada petang hari. On the way balik dari pasar tu, tiba2 hujan turun dgn lebatnya...Si ibu sangat risau..' Harap2 Timah dah angkat kain di jemuran td..' fikir si ibu. Setibanya di rumah, si ibu terus menanyakan Timah tentang kain jemuran. Dan alangkah leganya dia pabila ketahui bukan setakat angkat kain shj..siap dilipat dan disusun kain-baju itu di almari...bahkan rumah yg tadinya bersepah turut bersih dan kemas. Gembira, lega dan sukanya si ibu itu. Begitulah mungkin jua dgn Sang Pencipta kita.. sedangkan manusia itu begitu mudah merasa suka dan gembira, begitu juga Sang Pencipta. Yang disuruh hanyalah solat fardhu, solat wajib, amalan yg wajib...tetapi betapa suka dan gembiranya jika amalan sunat, solat sunat dibuat sama. Maka, jgnlah bermalas2an membuat amalan sunat..dan ingatlah sentiasa kisah ini apabila malas menjelma..

Sebenarnya nak bercerita tentang tazkirah Subuh pagi td.. Summer holiday ini alhamdulillah, dpt digunakan dgn baik, walau tak sebaik mana. Banyak dugaan dan mainan perasaan yg bermain sepanjang summer..sebelum bekerja ladang..hingga kini..ada shj 'jiwa kacau' pada sesetengah waktu. Setiap hari ada pengisian, bukan sekali bahkan berkali2. Bukan after subuh, tetapi after asar juga..weekend dan waktu2 lain.

Tadi, Kak Sarah bercerita tentang kisah Imam Hassan Al-Banna,pengasas Ikhwan Muslimin di Mesir. Kisahnya, suatu hari, beliau sakit gigi, maka kawan2nya mengajaknya ke klinik untuk menerima rawatan. On the way ke klinik, tiba-tiba beliau membatalkan hajat tersebut dan berpatah balik. Kawan2nya kemudian bertanya sebab beliau berpatah kembali. Beliau menjawab, aku telah meletakkan kebergantunganku kepada dentist itu untuk menyembuhkan gigiku..aku lupa bahawa hanya dengan izin Allah sahajalah gigiku ini akan sembuh. Sebab itulah aku berpatah kembali.

Kisah ni sebenarnya...kena dgn situasi aku sekarang ni. Situasi pening mencari rumah. Bukanlah pening sakit kepala tu..nak kata tension, tak tension pun..relek je..cuma 'risau'. Dapatkerr rumah 5 org ni??? macam susahhh je.. Sampai terdetik di hatiku, ala..antar 4 forms, nanti duduklah 5. pas duduk, bru gtaw agent nak add tenant. Sampai aku terlalu mementingkan agent dan berfikir dari segala sudut. Walhal..yg menentukan segala2nya itu Allah..yg memegang hati2 landlord dan agent2 itu, Allah. Maka..dimana patut kau letakkan kebergantunganmu itu,In??

Kak Ba'i pernah cakap...niat cari rumah tu kena betul.. Ya, selalu ada di ingatan tiap kali inspect rumah. Bismillahirrahmanirrahim...biarlah rumah ini rumah terbaik untuk kami..
Harap bakal2 housmateku juga redha dgn rumah yg bakal kami dapat ini. Aku yakin skali rumah kita sudah ditetapkan..hanya perlu bersabar,bertawakal,berserah dan redha... Redhalah housmate2ku..

Hari ini, aku bekerja..hari ini juga ada inspection di Pelham St. sangat dekat dgn Bedford. Dari pintu Bedford sudah boleh dilihat rumah itu. Aku minta pertolongan Kak Achik untuk inspect'kan..

itulah....muga Allah memudahkan urusan pencarian rumah dan menyegerakan dapat rumah..Amin...

Allah knows~

7 comments:

muna khaider said...

salaam in..

semoga Allah memberi yg terbaik utk kita...
InsyaALLAH kami semua redha je dgn apa yg In rase the best..
you have done lots.. we understand it's hard kan..

may your heart finds solace...

"ala bizikrillahi tathmai'nal qulub.."

About Me said...

cik in kerja ape?(sejak ble la jadi cik in pulok..hehe)

Anonymous said...

jazakillah for the reminder

Anonymous said...

cik in td keje stocktaker..satu hari je..keje cam traffic survey tu... tp ni half day je..kira stok..ehehe.. =)

Anonymous said...

couldn't agree more with halfmoon ;)

Anonymous said...

alhamdulillah dh dpt umah.. hehe ni mungkin dh tak apply sgt sbb korg dh dpt umah, tp apply kat sy yg lum dpt lgi :P

kdg2 slalu minta org lain doakan utk sy, agar mudah dpt umah
then somehow ter realise bhw adakah sy sudah cukup meminta kpd Allah
kenapa minta pada manusia?
mmmg doa itu method kt utk berusaha
dan Allah sungguh2 nk kt bereusaha utk dpt sesuatu
klu tak takkan lah Allah perintahkn SIti hajar goncangkn pokok tamar utk jatuhkn buah tamar masa hajar baru lahirkn Ismail
sedangkn boleh je Allah bg terus kurma tu kat hajar, spt masa hajar sedang beribadat di rumah ibadat tatkala remajanya

tapi, kat sini, prioritynya adalah berdoa dulu pada Allah, maka barulah minta kat kwn2 doakan utk sy... betul ke

p/s: sungguh byk jahiliyah dlm diri yg harus diperbetulkn.. Allah, bantulah kami, moga kami smpat berubah sehabis baik sblu meninggal dunia, dan semoga mendapat sebaik2 pengakhiran

Anonymous said...

betul2 aisya..ehehe tazkirah Bedford kan tu? ngee~