Wednesday, March 25, 2009

pengalaman baru.

"Attention semua, kita akan solat jamak takhir nt, so masing2 saling ingatkan kawan-kawan supaya niat jamak takhir waktu maghrib nanti k. Kita akan solat otw balik, di petrol station."

"Kat petrol station tu ada prayer room ke kak?" tanya seorang adik.

"Oh takde...takpe..nanti kita akan menempuhi satu pengalaman baru!" kataku bermakna.

"ok akak, sy tak sabar nak tunggu pengalaman itu." sahut seorang adik lagi.

***
'Allahu akbar...'

subhanarabbiyal a'la wabihamdih...

'what are they doing? heyy what are they doing???'
'oh they are praying...'

Dengan tiba-tiba kulihat 2 kaki manusia itu di hadapan ku.hanya kakinya. berlari dari sudut soaljawab. dan lantangnya menjerit ke arahku. "What are YOU doing??" adakah ini peringatan untukku ya Allah? what are YOU doing? i'm praying..i'm doing dawah..i'm...dot dot dot. find ur answer.

oh Allah...dengan apa cara sekalipun, rahmatilah kami...peliharalah kami..selamatkanlah kami dengan kasih sayangmu..dengan rahmahmu..sesungguhnya setiap perkara yg berlaku adalah atas izinmu...

terganggu solat kami, namun tetap terus. bertambah-tambah-tambah pergantungan kepadaMu oh tuhan.

bagaimanalah perasaan adik-adik itu..hanya Allah shj yg tahu.
feedback trip? seronok? exciting? Tercapai tak objektif? oh I hate to answer those questions. U know it urself.and Allah knows everything.

yg penting..sejauh mana bersungguh. usaha bagaimana. benar-benarkah atau sekadar melepaskan batuk di tangga. apakah usaha itu yang ingin dipersembahkan kpd tuhan?
tidak henti-henti berdoa..ya Allah, aku dan sahabatku sedang berusaha, namun natijahnya hanya ketentuanmu. bukakanlah hati-hati kami. berikanlah petunjuk dan hidayahmu kepada kami semua.Terimalah amal kami.

kita merancang..namun Allah yg menentukannya.
kalau Allah kata A..A lah jadinya.
Apa yg berlaku..itu sudah ditentukan akan berlaku.
Kita..perlu mencari hikmah dan ibrah dari perkara yg berlaku itu.

Whatever happens, it happens for reasons..
and whenever u are..u are there for a reason.





Kalimatan habibatan illal rahman

2 kalimah yang dicintai Ar-Rahman

Khafifatan fil lisan, Thaqilatan fil mizan
Ringan di lisan, berat di mizan (timbangan di akhirat)

Subhanallah wa bi hamdih, Subhanallahil azhim..

Maksud lagu di blog ini.

.





1 comment:

HambaAllah said...

salam Biskut Marie dan keluarga...


|| Dengan tiba-tiba kulihat 2 kaki manusia itu di hadapan ku.hanya kakinya. berlari dari sudut soaljawab. dan lantangnya menjerit ke arahku. "What are YOU doing??" adakah ini peringatan untukku ya Allah? what are YOU doing? i'm praying..i'm doing dawah..i'm...dot dot dot. find ur answer. ||

'Nampak' ajaran Islam belum tersebar di situ. Mereka tidak tahu itu solat maybe juga azan??(sape tahu). Oleh itu sudah menjadi tanggungjawab kepada kamu mengembangkan dakwah Islam. Kenalkan kepada mereka, jangan di akhirat pula mereka(org itu) tuntut ke atas kita sebab mereka tidak pernah didakwahkan ttg Islam.

Just to sharing with you (family solace's). My lecturer studying at someplace(forgot name place) at USA. Penduduk di sana tidak kenal azan. Mereka rasa asing dengan azan dan tatacara berpakaian lelaki Muslim. Lagi peliklah orang disana, yang dia nie bawak sejadah dibahu sentiasa. Penduduk disana juga bertanya(sama seperti kamu ditanya oleh org itu) Dari situ dia amek inisiatif itu untuk berdakwah. Alhamdulillah diiizinkan Allah, dia menetap di sana 15 tahun dan telah pun mendirikan rumah Allah. Kini penduduk sana sudah kenal apa itu azan, solat dan Islam selagus mengenali Allah Maha Esa.

Wallahulam.