Saturday, October 27, 2007

imtihan(ujian)

exam tiba,

takut,risau,tak habis study,tak faham konsep, kena hafal byk points,tak boleh tidur,takut..takut..

wahai manusia,

"Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang bersabar"

(2:155)

So, sabar, sabar, sabar, SABAR...janji DIA pasti..pasti..gembira pengakhirannya.


ala...memang la sabar..tapi takut la..subject kali ni ssh..dah tak reti nak study macamana lagi..memang tak boleh nak terima la subject ni..susah sangat.

wahai manusia,

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"

(2:286)

Ya Rabbi, Ya Rahman, Ya RAhim...Engkau selalu pujuk hati ini..sentiasa..selalu..hanya Engkau yang tahu..hanya Engkau..

Ha....kan dah cakap, tengok..aku fail subject ni..down gile..hampeh..dunia gelap gulita.

wahai manusia,

" Tetapi boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu, padahal itu lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui"

(2:216)

Ulang suara: Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.


(redhailah kami ya allah)

9 comments:

dinOt said...

best! best! ;)
best of luck to all..if getting H1s@HDs is the best 4 us, x ada kuasa lain selain Dia yg dpt bagi apa yg kita harap2kan tu..insyaAllah.amiin.

Anonymous said...

even if we are not getting H1s/HDs, He knows best and itu yang terbaik untuk kita, itu ujian dari-Nya, takut-takut kalau kita tak bersyukur, takut kalau kita riak, takut kalau kita sombong. Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan apa yang diberikan Allah kepadanya. Allah kelak akan memberikan kelapangan setelah kesempitan (65:7)
even we get what we want;it still His ujian untuk menguji keimanan untuk menguji ketakwaan. And He knows kemampuan kita malah Dia yang memberikan kekuatan itu.
Tawakal kepada Allah.Nescaya Allah akan mencukupkan keperluan kita.
Allahu'alam
Good luck

Anonymous said...

yep...tawakkal padaNya.tetapi usaha itu penting..tawakkal semata tdk berguna. oleh itu....USAHA!! -sekian-

muna khaider said...

huhu.. sapekah 2 anonymous ini? kalau part of solace, gunelah display name for commenting.. ke bukan? ke nak anonymous gak ?

Anonymous said...

kepada: saudari yg taip post ini..
aku: aik..macam pernah baca...tp di mana ye?
aku 2: aaa...ada kat fs ni...fs sape ntah...*wut2 lupe*
aku 3: aa...pelik2...sape penulis sebenar ek? kata copy n paste tak dibenarkan?
aku 4: adeh...ada rule2 ni yg maleh ni..
aku 5: takper..yg penting isi...
aku: dah2..study..!

whilewhiting said...

salam...
wahai kakak2 sekalian, sila lah taruk name...........................

dah ler name you guys pun bukan name btul "quote mai cakap"

taruk la name... wawawawa...

kalau author of solace la.. kalau bukan pun taruk je la kalau nak.. kalau xnak xpe. (tpi taruk la..~~)

quoting on this post,
the most important thing is your effort. the result is what He gives you. and He knows best. goodlucks everyone yer.

About Me said...

sy yg taip post ni.

ape2 pun,it was originally from me..tapi for sure, allah mengilhamkan kpd saya.saya taip post ni dlm masa 30 minutes.

dan saye tidak pernah mencopy and mengpaste dari mane2 sumber.

ini nukilan hati saya

utk diri saya sdiri yg sbenrnye sgt rapuh utk menghadapi imtihan ini.

pnh nmpk dlm frenster, org tu copy dari sini, dia kata dia rasa motivate dgn post ni.sbb tu dia copy.

wallahi,
tidak copy and tidak paste.

Allah yg mmenggerakkan hati sy utk menulis, menyusun ayat, menukar size font, memberi ilham n etc.

clear kn?

i was not break the rule.
=p

Anonymous said...

aku: haha...jgnlah marah saudari penaip...kedut2 muke t...
aku 2: to whilewhiting...sekati ar...i have d right,kan?????
aku 3: ahahaha...lawak ar dhiya...siap tepon...ahahahah..

whilewhiting said...
This comment has been removed by the author.