Thursday, January 29, 2009

tunang,...

pada suatu hari yg damai..
setelah selesai exam di Caufield racecourse..kami pun pulang ke Melbourne city. Setibanya di Melbourne Central..seperti biasanya..kami akan makan di esteler atau pun beli sushi.
makanya tiba-tiba kami terbincangkan soal pertunangan...
kenapa ye kalau tunang, kakak-kakak ni tak hebohkan pun? Boleh difikirkan sendirilah kan sebab-sebab yg logik.baru tunang, bukan kahwin.maka tidak perlulah utk dihebohkan.
Tapi tertanya juga lah..ada tak hadis or hukum or kisah sahabat or kisah yg berlaku zaman Rasulullah ke tentang merahsiakan pertunangan ni?

and.. baru-baru ini...cik Aisya telah pun mengforwardkan jawapan kpd pertanyaan itu...
iaitu:

“Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) tentang perkahwinan” (Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu ‘anhu, dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Irwa’ al-Ghalil)

saje nk share sebab summer ni ramai sangat orang terdekat tunang. Dan secara tak langsungnya, fahamlah sy sedikit sebanyak akan adat-istiadat org melayu ni.complicated.

3 comments:

Anonymous said...

biskut marie dah nak bertunang ke? =P
for me, adalah baik dirahsiakan dahulu pertunangan itu. Bila dah bertunang tuh xyah lah nak interprem kt org lain.. Bukan ape, kelak tak menjadi, len pula orang berkata kepada kita or x-tunang kita itu.

Anonymous said...

salaam cik in

tapikan, klu awk nk bertunang, jgn ah sorok dari kita tau. Tau tau.I will be very sad if you do so. Once a solace, you will always be a Solace.

cik cah

Anonymous said...

salam'alaik

sy copy url blog kmu ea..
tq..
t cre