Thursday, May 29, 2008

Ujian dan stress!

Terdetik hati ingin menaip..
di kala diri mujahadah memfokuskan diri... di kala diri mujahadah melawan perasaan..melawan tekanan...
mujahadah..perkataan istimewa..perkataan yg kukenali di sini..

mujahadah... = lakukan sampai tidak larat..sampai tidak mampu...lakukan sungguh2..

ok..nak letak petikan tentang suruh Nabi yusuf sebenarnya..terbaca di blog seseorang dan ingin rasanya berkongsi.

"Sungguh,dalam (kisah) Yusuf dan saudara-saudaranya terdapat tanda-tanda(kekuasaan Allah) bagi orang yang bertanya." (12:7)

Cuak!!Kenapa saya tidak nampak tanda-tanda tersebut??..huhu..

Indahnya Alquran... mencakupi segala kisah..pengajaran dan peringatan tidak terkata banyaknya...walau diulang2 baca..tidak bosan rasanya..bila menghayatinya...menenangkan jiwa yg kacau...yg gundah gulana..
indahnya AlQuran...
Oh sungguh indah...

Al Quran ini dibahagikan mengikut segment dan theme yang tersendiri untuk dijadikan pengajaran kepada pembacanya.It's like a story book yang diindahkan dengan literature Arab yang tinggi dan mendalam maksudnya.According to Tafsir Ibn Kathir itu sendiri:


"The Arabic language is the most eloquent, plain, deep and expressive of the meanings that might arise in one's mind. Therefore, the most honorable Book, was revealed in the most honorable language, to the most honorable Prophet and Messenger , delivered by the most honorable angel, in the most honorable land on earth, and its revelation started during the most honorable month of the year, Ramadan. Therefore, the Qur'an is perfect in every respect."(12:2)

Each surah has its own theme.. and for this special surah..the theme is various trials yang diturunkan kepada Allah for the believers.I was..hurmmm,wowww,ok...I never thought of that!!


Surah Yusuf ini juga diturunkan ketika zaman boikot di Mekah,in the year of Sorrow whereby Rasulullah SAW kehilangan 2 insan yang paling dikasihi dalam hidupnya yakni Saidatina Khadijah,isteri pertamanya dan juga bapa saudaranya,Abu Talib.Surah ini diturunkan bagi menguatkan semangat Rasulullah SAW dan umat Islam pada zaman tersebut.Diwahyukan Allah akan kisah Nabi Yusuf yang duji secara berterusan namun beliau tetap bersabar dan meletakkan setiap pergantungannya kepada Allah SWT.Nabi Yusuf bukan sahaja dianiaya oleh adik-beradiknya yang dengkikan perhubungan baiknya dengan bapanya,Nabi Ya'kub,malah dia turut diuji dengan perasaan takut apabila dijual dan dijadikan hamba ketika beliau masih kecil,sedih kerana terpaksa berjauhan dengan orang yang dikasihi(Prophet Jacob),being imprisoned,temptation through desire and many other trials.

This surah can teach us a lot of things..and it somehow has a very close link to our life once u have understood its context clearly.

Benar, manusia itu pasti kan diuji..mengikut kesanggupannya..
Bersabarlah...
Jangan diikutkan sangat perasaan tu... andai ada ujian, tekanan...berdiam diri dahulu..berfikir..

Semacam besar sangat isunya. Semacam rumit penyelesaiannya. Semacam kalah isu palestin..

Ok..semuga berjaya kawan2... sambil kita bz menelaah pelajaran..jgn dilupakan hak2 lain..jgn abaikan hak2 lain..hak terhadap sahabat, hak diri dan yg utama..hak terhadap Allah.
Doakan agar kita sama2 berjaya...
sama2 mengembalikan hikmah yang hilang~ =)


p/s: tak sabar tunggu winter..... ^_^

No comments: